معماری به معنای سازماندهی کردن فضا است ، زمانی که بتوانید این سازماندهی در فضا را مدیریت کنید ، قادر خواهد بود محیطی مناسب طراحی کنید.

آتلیه طراحی چوب طرح نوین

درباره این گفتار...

هر وجه زندگیت روی معماریت تاثیر میگذاره!

معماران در روند کاری اغلب افراد پرمشغله ای هستند و نوع فعالیت کاری آنها مستقیما به کارآیی ، اثربخشی ، انعطاف پذیری و ذهنی باز ، شفاف و روشن نیاز دارد. حفظ سبک زندگی صحیح می تواند روندکاری را تسریع و ذهن معمار را توانمند کند ، اما  تلفیق کار و زندگی شخصی، به طور ناخواسته می تواند همه چیز را دچارآشفتگی نماید در این میان موفق بودن ،  به معنی خوب بودن در کار معماری و پروژه هایی که انجام می دهید نیست و تنها موفقیت کاری بدون رسیدگی به زندگی شخصی نمی تواند شما را خوشحال و راضی نگه دارد در واقع این یک زنجیره است و شما نمی توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید. 

از دید یک معمار به زندگی نگاه کنید!
از دید یک معمار به زندگی نگاه کنید!
زاها حدید یکی از بزرگترین معماران عصر

یک طنز حقیقی

یک معمار همه چیز دان است!

شاید شوخی با معماران و دادن لقب همه چیز دان به آنها طنزی پرکاربرد باشد، از آنجا که معماری، تلفیقی از رشته‌های مختلف است معماران در بیش از یک مجموعه فعالیت، در پروسه ی معمار شدن مهارت پیدا می‌کند و تصوراتشان دائماً در حال شکل گیری است. همین جنبه است که زندگی ما معماران را هیجان‌انگیز، پر از سرگرمی و کار می‌کند و هر چقدر هم که پیش رویم، هرگز کسل‌کننده نمی‌شود.

از دید یک معمار به زندگی نگاه کنید!

لوکوربوزیه:

معماری نقطه شروع برای هر کسی است که می‌خواهد بشریت را به سوی آینده‌ای بهتر ببرد!

تاثیرات مهم معماری مدرن بر سبک زندگی انسان

تامین سلامتی روانی و احساسی افراد

انتخاب محیط و سبک طراحی داخلی مدرن به کار رفته در آن بر تفکر ، احساسات ، حواس و به طور کلی عملکرد ما تاثیر زیادی دارد. در صورتی که حواس و احساسات انسان پیام های مثبتی از محیط دریافت کنید ، این امر سبب ایجاد حس آرامش در افراد می شود. در واقع ، فضا و سبک طراحی معماری تاثیر زیادی در تفکر و ایجاد الگوهای رفتاری در ما دارند. انتخاب محیط با سبک های معماری مناسب ، سبب افزایش تمرکز ، انگیزه ، حافظه و یا در برخی موارد سبب ایجاد حس شادی در افراد می شود. در برخی موارد نیز ممکن است تاثیر بالعکس داشته باشد و سبب ایجاد احساس ناراحتی ، اضطراب و استرس در افراد شود.

در سبک های معماری امروزی به منظور ایجاد احساس آرامش و راحتی در محیط ، علاوه بر طراحی فضای معماری داخلی ، به عواملی مانند میزان نور محیط ، متریال به کار رفته در معماری ساختمان ، شیوه ساخت و ساز ، دما ، شرایط آب و هوایی و … نیز توجه زیادی می شود.

تامین سلامت جسمانی افراد

زمانی که از مکانی به مکان دیگر ، از شهری به شهر دیگر ، از کشوری به کشور دیگر و یا از محلی به محل دیگر می روید ، وارد فضای دیگری می شوید. این فضا و سبک معماری آن سبب ایجاد احساسی متفاوت در شما می شود. بوجود آمدن حس شادابی ، پرانرژی بودن ، غمگین بودن ، غرور و افتخار ، بزرگی و قدرت ، حقارت و کوچکی ، کنجکاوی و …. از تاثیراتی است که معماری فضا و مکان بر شما می گذارد.

در نتیجه ، معماری مدرن ساختمان باید متناسب باشد. در صورتی که معماری نادرست باشد ، سبب ایجاد احساس استرس ، خستگی ، فرسودگی ، ایجاد ناراحتی های جسمانی و… در شما می شود. این علائم معمولا پس از گذشت چند ماه خود را نشان می دهند.

کمک به تکامل شخصیت افراد

فضا و محیطی که ما در آن زندگی می کنیم ، سبب رشد و تکامل ما می شود. در صورتی که از محیط اطراف خود موج مثبت دریافت کنیم ، سبب ایجاد احساس عزت نفس ، رضایت و اعتماد به نفس در ما می شود. در صورتی که نتوانیم موج مثبت از محیط زندگی خود دریافت کنیم ، سبب ایجاد احساس بی قراری ، عدم امنیت ، نارضایتی ، بیگانگی و… در ما می شود.

پژوهش های انجام شده نشان می دهند که شرایط نامناسب محیط و یا استفاده از سبک های نامناسب در معماری و محیط خانه با شخصیت افراد ، میزان تحصیلات ، میزان رعایت مسائل بهداشتی و…. ارتباط دارد. این مسائل به کیفیت زندگی افراد و سبک زندگی آنها نیز بستگی دارد.

بهبود عملکرد و رفتار افراد

دیگر تاثیر معماری بر سبک زندگی ، بهبود عملکرد و همچنین رفتار افراد می باشد. معمولا سبک معماری هر ساختمان متناسب با نیاز و عملکرد افراد آن طراحی می شود. به عنوان مثال ، طراحی و معماری یک آپارتمان مسکونی با یک مهد کودک متفاوت است. در همه سبک های معماری یک ویژگی مشترک وجود دارد و آن توجه به نیازهای انسان است. بنابراین ، در طراحی سبک معماری ساختمان خود ، ابتدا به نیازهای خود توجه کنید.

به عنوان مثال ، اگر به دنبال محیطی هستید که بهره وری شما را در انجام فعالیت ها افزایش دهد و یا متناسب با سیستم بدن شما باشد ، مکانی را انتخاب کنید که میزان نوردهی بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال در محیط هایی مانند خانه سالمندان ، مهد کودک ها ، بیمارستان ها و… نوع معماری و متریال های معماری آن به گونه ای طراحی شده است که نور کافی در ساختمان وجود داشته باشد.

دید کافی به فضای سبز

سعی کنید سبک معماری مدرن ساختمان خود را به گونه ای انجام دهید که به فضاهای سبز و فضاهای طبیعی دید کافی داشته باشد.

طراحی و سبک معماری باید متناسب با نیازهای انسان باشد. تاثیر معماری بر سبک زندگی ، امری غیرقابل انکار است. معمار و طراح باید بر اساس نیاز و فرهنگ جامعه خود ، طراحی ساختمان را انجام دهد. از سوی دیگر این طراحی باید متناسب با خواسته افراد و با در نظر گرفتن عملکرد آنها انجام شود.

یکی از مواردی که نشان دهنده تاثیر غیرقابل انکار معماری در عملکرد افراد است ، تفاوت میان معماری مدرن شهرها با یکدیگر است. به عنوان مثال افرادی که در شهر یزد زندگی می کنند ، معماری منازل خود را به گونه ای انجام می دهند که گرمای زیادی به منزل آنها وارد نشود. کودکان و افرادی که در سبک معماری یزد رشد می کنند ، روحیه ، شخصیت  و باور آنها با کودکانی که در منازل ویلایی و شهری دیگر رشد کرده اند ، بسیار متفاوت است.

choob tarh novin

ایجاد احساس امنیت در افراد

سبک و شیوه طراحی و معماری سبب می شود در برخی محیط ها شما احساس امنیت و در برخی احساس ترس و ناامنی داشته باشد. این امر نشان دهنده تاثیرگذاری فضا بر احساسات انسان است. در صورتی که سبک معماری ساختمان مناسب نباشد و احساس امنیت در آن کم باشد ، از ابزارهایی مانند سیستم های هشدار دهنده ، دوربین های مداربسته و سایر تجهیزات امنیتی در آن استفاده می شود.

بیارکه اینگلس

معماری هنر این است که مطمئن شویم ساختمان‌هایمان با نحوه زندگی‌مان مطابقت دارند: فرآیند تجلی جامعه در دنیای فیزیکی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *