جاکوی جوسفسن، از مقامات شرکت مشهور املاک و مستغلات نخیل در این‌باره می‌گوید:

او (محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارت و حاکم دبی) می‌خواست با یک پروژه‌ی هیجان‌انگیز دوبی را بر سر زبان‌ها بیندازد.

درباره این گفتار...

هدف سازندگان برج خلیفه ساختن بلندترین سازه‌ی جهان، با هر تعریف و معیاری بود

شرکت هلدینگ املاک و مستغلات اماراتی «اعمار» که وظیقه‌ی ساخت برج دوبی را برعهده داشت، از همان ابتدا هدف خود را «ساخت بزرگ‌ترین ساختمان جهان بر اساس تمامی استانداردها و تعاریف انجمن ساختمان‌های بلند و مساکن شهری (CTBUH)» عنوان کرد.

برج خلیفه به اهداف خود رسید.

رکوردهای برج خلیفه!

بلندترین سازه ساخت دست بشر و بلندترین آسمان‌ خراش جهان به ارتفاع 828 متر ، بلندترین سازه جهان که بدون کمک کابل و یا وسیله دیگری سر پا ایستاده ، ساختمانی با بیشترین تعداد طبقات قابل استفاده  ( 163 طبقه ) ، داشتن سریع‌ ترین آسانسور جهان ، آسانسوری با بیشترین مسافت طی شده ، اولین آسمان‌ خراش که طبقات آن استفاده مسکونی دارند ، داشتن بیشترین مساحت طبقات بین ساختمان‌ های جهان ، داشتن بزرگترین بالکن برای تماشای نمای بیرون برج ، بلندترین مسجد جهان در طبقه 158 ، بلندترین استخر شنای جهان در طبقه 76 ، بلندترین کلاب شبانه جهان در طبقه 144 ، بلندترین رستوران جهان در طبقه 122 و در ارتفاع 442 متر ، بلندترین آتش بازی سال نو در جهان در این برج صورت گرفت .

برج الخلیفه، پدیده معماری

دوبی برای پروژه‌ی مرکز تجاری و برج خلیفه بیش از ۸۰ میلیارد دلار از دولت امارات وام گرفت

ساختمان برج که جنب خیابان شیخ زاهد و نزدیک به منطقه­ ی تجاری دبی واقع شده، بخشی از برنامه­ ی توسعه­ های به وسعت 2 کیلومتر مربع است که پروژه­ ی «مرکز شهر» نام دارد. برج خلیفه یا برج دبی با 828 متر ارتفاع، بلندترین ساخته­ ی دست بشر می­باشد که فعلاً در دنیا بی­نظیر است. برج پس از 1,325 روز از شروع عملیات حفاری، رکورد مرتفع­ ترین سازه­ را کسب کرد. 

خط زمانی عملیات احداث برج خلیفه به این شرح است: 21 ژانویه­ ی 2004: آغاز حفاری؛ فوریه­ ی 2004: شروع عملیات ستون­ گذاری؛ مارس 2005: آغاز ساخت ابَرسازه؛ ژوئن 2006: اتمام 50 طبقه؛ ژانویه­ ی 2007: اتمام 100 طبقه؛ جولای 2007: اتمام 141 طبقه و شکستن رکورد بلندترین ساختمان در دنیا؛ سپتامبر 2007: اتمام 150 طبقه و کسب رکورد بلندترین سازه­ی مستقل در دنیا؛ آوریل 2008: اتمام 160 طبقه و تبدیل شدن به بلندترین سازه­ی ساخته­ شده توسط انسان؛ ژانویه­ ی 2009: تکمیل منار رُک؛ سپتامبر 2009: تکمیل پوسته­ ی خارجی: ژانویه­ی 2010: افتتاح برج و گشودن درها به روی کاربرانش. 

احداث پی و ستون­گذاری بر اساس مطالعات دقیق و کامل ژئوتکنیکی و لرزه­ شناسی صورت گرفت. بیش از 45,000 متر مکعب بتن، با وزنی بالغ بر 110,000 تن برای ساخت فونداسیون به صورت 192 شمع در عمق 50 متری زمین کاشته شد و در کل حدود 330,000 متر مکعب بتن و 39,000 تن فولاد طی 22 میلیون ساعت کاری مفید، سازه­ی اصلی این برج را شکل دادند. ابَرسازه روی بستری بتنی به ضخامت 7/3 متر بنا شده که آن نیز توسط شمع­ های بتنی ساپورت می­شود. ستون­ های شمعی به قطر 5/1 و طول 43 متر هستند و طویل­ترین ستون­های شمعی در کل منطقه محسوب می­شوند. در زیر بستر هم سیستم محافظت کاتدی به­ کار رفته تا هر گونه تأثیرات مخرب ناشی از مواد شیمیایی خورنده­ای که احتمالاً در بستر آب­های زیرزمینی منطقه موجود است را به حداقل برساند.

به گفته ی طراحان این پروژه...

معماری برج خلیفه تلفیقی از معماری اسلامی مسجد جامع سامرا و گیاه صحرایی هایمنوکالیس است

دبی

هرچند باور مشهور این است که در طراحی نمای ظاهری برج خلیفه تنها از گیاه صحرایی هایمنوکالیس (Hymenocallis) الهام‌گرفته‌شده است، اما در واقع برج خلیفه ظاهر خود را به همان اندازه وام‌دار معماری اسلامی و مسجد جامع سامرا نیز است. جالب است بدانید این معماری خاص و منحصر به‌فرد، علاوه بر زیبایی در دفع فشارهای جانبی ناشی از وزش باد نیز بسیار مؤثر عمل می‌کند.

نصب پوسته­ ی خارجی شامل شیشه­ های رفله، آلومینیوم، پنل­ های بافت­دار از فولاد ضدزنگ و پره ­های تیوبی قائم از فولاد ضدزنگ (سطحی گسترده، مانند ورق­ های فلزی متصل به لوله­ ها، برای افزایش سطح انتقال گرما)، در ماه مِی 2007 آغاز شد و دو سال و 4 ماه بعد به پایان رسید. بیش از 380 مهندس مجرب و تکنسین حاضر در سایت روی این پروژه نظارت داشتند. روند کار با نصب 20 تا 30 پنل در هر روز آغاز شد، اما در روزهای پایانی این رقم به 175 رسید و در کل، حدود 26,000 پنل شیشه ه­ای روی نمای برج کار شد که گرمای طاقت­فرسای تابستان­ های دبی را کنترل کند. وسعت دیوار هوای برج، معادل 17 زمین فوتبال است. همچنین این برج رکورد بیشترین میزان کاربرد آلومینیوم و شیشه در نما را دارد؛ آنقدر آلومینیوم که برای ساخت 5 هواپیمای A380 هم کفایت می­کند. در نوامبر 2007 برای ساخت دیوار بتنی هسته، بتن ریخته در جا تا ارتفاع 601 متری پمپ شد. این اقدام رکورد قبلی که متعلق به پروسه­ ی ساخت برج تایپه 101 بود (پمپ بتن تا ارتفاع 532 متری) را شکست.

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

دسترسی به نمای خارجی برج به منظور نظافت شیشه­ ها یا اقدامات ساختمانی، از طریق 18 ریل دائمی و یونیت­ های تلسکوپیک معلق و بست­ شده به ساختمان و ریل­ ها صورت می­گیرد که این یونیت­ ها به ­همراه سازه تا زمانی که به استفاده از آنها نیاز باشد، در داخل گاراژ نگهداری می­شوند. کابین ­های معلق، دسترسی از نوک برج تا ارتفاع طبقه­ ی هفتم را فراهم می­کنند و بازوهای یونیت­ ها در حالت کاملاً باز، 36 متر را پوشش می­دهند (در حالت جمع­ شده، این مقدار به 15 متر کاهش می­یابد). در بهترین حالت که تمامی یونیت­ ها فعال باشند، تمیزی نمای برج به 3 تا 4 ماه زمان نیاز دارد.

choob tarh novin

نمای کلی از برج خلیفه

سکوی لژ دارای پایه­ای است که برج را به زمین لنگر می­کند و از سه جانب دسترسی به سه تراز مختلف ساختمان را فراهم می­کند. ورودی پاویون­ های ساخته­ شده با سازه­ی شبکه­ ی سیمی معلق، کاملاً شفاف هستند و دسترسی­ هایی مجزا برای سوییت­ های بخش B1، سالن­ های اجتماعات، بخش مسکونی و هتل آرمانی در طبقه­ ی همکف و طبقه­ ی اول را فراهم کرده­اند.

عقب­ نشینی تدریجی باله­ ها در مسیر رسیدن به نوک برج، پلان­های کف متنوعی را ایجاد کرده است. طرح این عقب­ نشینی با التفات به گریدهای ساختمان سازماندهی شده و ستون­های فوقانی در امتداد دیوارهای تراز پایین قرار گرفته­ اند تا تحمل بار قائم را تسهیل کنند.

 

تاج برج خلیفه همان منار رُک (سازه­ی باریک و نوک­تیز بر فراز ساختمان) برج می­باشد که از فولاد سازه­ای ساخته شده. منار رک داخل ساختمان ساخته و با جک پمپ هیدرولیک به ارتفاع منتقل شد. این قسمت بعدها، به طور مجزا به برج افزوده نشد، اتفاقاً برای اطمینان از داشتن رکورد «مرتفع­ترین» و حفظ آن تا چند مدت، به­ عنوان بخشی از طرح اصلی در مدل اولیه لحاظ شده بود؛ ضمن آنکه تجهیزات مخابراتی نیز در داخل این منار رک تعبیه شده است.

 

تمهیدات امنیتی آتش­نشانی و تخلیه ی سریع از جمله اقداماتی بودند که در اولین مراحل طراحی برج به آنها دقت شد. دیوار شفت پلکان اضطراری کاملاً از بتن است و آسانسورهای خدمات و آتش­نشانی، که در نوع خود مرتفع­ترین هستند، در هر نوبت ظرفیت 5,500 کیلوگرم را پشتیبانی می­کنند. همچنین از آنجا که شاید به طور طبیعی افراد بسیاری قادر نباشند در زمان اضطرار 160 طبقه را طی کنند، پناهگاه ­های تحت فشار و مجهز به تهویه­ ی مطبوع در بین هر 25 طبقه تعبیه شده است. این اولین برجی است که آسانسورهایی ویژه و برنامه­ ریزی­ شده برای تخلیه­ ی کنترل­ شده­ ی ساختمان در مواقع ضروری وقوع حوادث غیرمترقبه، آتش­سوزی یا رویدادهای امنیتی دارد. آسانسورهای نظاره­ی برج، کابین­هایی با سکوی دوبل، سرعت 10 متر در ثانیه و ظرفیت 12 تا 14 نفر بوده و در حرکت پیوسته از پایین­ترین تا بالاترین ایستگاه خود، رکورددار پیمودن بیشترین مسافت هستند.

 

طرح Yشکل پلان قاعده­ ی برج جدا از رویکرد زیبایی­ شناسانه، فواید سازه­ای بسیاری از جمله افزایش مقاومت ساختمان در مقابل نیروی باد را به همراه دارد. هر بال، به واسطه­ ی یک هسته­ ی مرکزی شش­وجهی، در تقویت و محکم نگه داشتن دوبال دیگر مؤثر است.

 

هتل آرمانی دبی در طبقه­ ی همکف تا هشتم و نیز طبقات 38 و 39 برج واقع شده و ورودی مجزایی برای خود دارد و طبقات 9 تا 16 فضاهای مجلل و مسکونیِ یک و دوخوابه ­ی آرمانی را در خود جای داده اند. از طبقه­ ی 19 تا 108 مختص جانمایی 900 واحد مسکونیِ یک تا چهارخوابه برای اقامت دائمی است که از طبقه­ ی 45 به بالا، شامل واحدهای فوق مجلل می­شود. 37 طبقه­ ی فوقانی برج، لژ سوییت­ های اشتراکی را در خود جای داده که در سه طبقه­ ی آخر، این فضاها با هم یکی و تبدیل به یک دفتر اداری گسترده و مستقل شده­اند و بالاتر از اینها تجهیزات مخابراتی، رسانه و ارتباطات تلفنی و رادیویی قرار دارد.

 

سیستم امنیتی و تیمی متخصص و کارآزموده در برج مستقر هستند که حریم، امنیت و آرامش ساکنان را تضمین کنند. گشت امنیتی در تمام ساعات شبانه­ روز در داخل و بیرون از ساختمان برج آماده به خدمت است. دسترسی به آسانسورها تحت نظارت دقیق است و ورود و خروج افراد با دوربین­ های مداربسته کنترل می­شود.

 

طراحی فضاهای داخلی برج هم کار شرکت شیکاگویی اسکیدمور، اؤینگز و مریل است و به سرپرستی نادا آندریک انجام شد. غالب فضا با مصالح شیشه، فولاد و سنگ­های ساب­خورده­ ی تیره­رنگ طراحی شد؛ در کنار تراورتن نقره­ای، دیوارهای گچ ونیزی، فرش­های دست­باف و سنگ به­عنوان کفپوش ­ها. سبک طراحی متأثر از فرهنگ و سنت­ های منطقه و توجه به کلیت برج به­ عنوان یک آیکون جهانی اعمال شد.

متأثر از کانسپت برج و شمای جهانی آن 11 هکتار از محیط پیرامونش به صورت پارکی در ورودی همکف طراحی شد تا هم فضای خوش­ آمدگویی باشد و هم تسهیلات تفریح و تفرج روباز برای ساکنین، کارمندان و بازدیدکنندگان از برج را فراهم آورد. این بخش شامل 6 آب­نما می­شود که شرکت ؤِت (WET) طراحی کرده که سابق بر این طرح دبی فاؤنتِین (به معنی فواره­ی دبی) را انجام داده بود. همچنین این پارک 2 زمین تنیس، یک زمین بازی مخصوص کودکان و یک استخر دارد.

 

 

عرشه برج خلیفه

 

اگر از ارتفاع نمی ترسید ، در زمان بازدید از برج خلیفه حتما به طبقه 124 برج سری بزنید ، در آن جا تراسی را می بینید که به عرشه برج خلیفه معروف است و از این عرشه می توانید کل دبی را ببینید ، جالب است بدانید ، این عرشه که ارتفاع آن 452 متر می باشد ، تا دسامبر سال 2011 بلندترین عرشه دنیا به شمار می رفت ولی در حال حاضر برج کانتون که در چین قرار دارد با ارتفاع 488 متر این عنوان را از آن خود کرده است ؛ علاوه بر این عرشه در طبقه 148 برج خلیفه عرشه دیگری افتتاح شد که در آن تلسکوپ الکترونی بسیار قوی قرار دارد و با آن می‌توانید تصاویر زنده از منظرههای اطراف و البته تصاویر ضبط شده و عکس‌های خاص و منحصر به فرد از مناسبت‌های خاص را ببینید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *