رعایت ضوابط طراحی سینما به اجرا و ساخت فضاهایی با کیفیت بهتر کمک زیادی می کند.

درباره این گفتار...

ضوابط طراحی سالن سینما

سینما ها امروزه بستر خوبی برای تفریح و اوقات فراغت به شمار می روند. رعایت ضوابط طراحی سینما به اجرا و ساخت فضاهایی با کیفیت بهتر کمک زیادی می کند. سینما ها شامل فضاهای متنوع و زیادی هستند که در ادامه به آن ها اشاره شده و ضوابط و استاندارد های طراحی در آن ها بررسی خواهد شد. سالن سینما شامل بخش های سالن انتظار، ورودی سینما، گیشه بلیط فروشی، راهرو ها، مبلمان، ورودی ها و خروجی ها، سرویس بهداشتی، اتاق پروژکتور، پرده نمایش و … می باشد. در این مقاله ضوابط طراحی سینما در بخش های مختلف ذکر شده بررسی خواهد شد.

ضوابط سالن انتظار در طراحی سینما

طبق ضوابط طراحی سینما ، به ازای هر نفر، حداقل ۳۵ سانتی متر مربع فضا در سالن انتظار نیاز است. تعداد صندلی هایی که در سالن انتظار تعبیه می شود به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۱۰ عدد می باشد. عرض ورودی سالن انتظار طبق استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما ، ۵۶۰ میلی متر به ازای هر ۱۰۰ نفر می باشد.

 

الزامات طراحی سینما، الزامات طراحی معماری یک سینما در چهار زمینه عملکرد زیر ارزیابی می شود :

 

1- فرهنگی – هنری

2- اوقات فراغت

3- اداری

4- خدمات

مجموعه سالنهای سینما و همایش پردیس سینمایی چارسو

تئاتر از جمله پارامترهای مهم ساختار فیلم برای تهیه صحیح محصولات فرهنگی و هنری ، یک تئاتر استاندارد است که باید مطابق با این استانداردهای ذکر شده در زیر طراحی شود.

حوزه عملکردی فرهنگی – هنری

سینما تجربی

– فاصله ها:

به معنای حداقل و حداکثر فاصله دید در ارتباط با فاصله چشم مخاطب است که بین ردیف اول و آخر تا صفحه یا وسط پرده های منحنی قرار دارد.

– زاویه دید :

زاویه تابش و فاصله پروژکتور از صفحه 

 

صندلی مخاطب:

در طراحی سنما، باید پایین صندلی ها ، تا شود ، باید توانایی جذب صدا را داشته باشد.

در تئاترهای سینما ، هر صندلی باید فقط برای یک نفر مشخص شود. استفاده از چندین صندلی یا نیمکت و غیره در تئاتر ممنوع است.

استفاده از صندلی های بدون عقب یا بدون دسته در سالن های سینما ممنوع است.

صندلی ها را می توان از صندلی های تاشو یا از صندلی های ثابت انتخاب کرد. تمام صندلی های سالن های طراحی سینما باید محکم به زمین متصل باشند ، در غیر این صورت ، هر 8 صندلی باید به هم متصل شوند و اتصالات صندلی ها باید به گونه ای باشد که لرزش صندلی به صندلی های دیگر منتقل نشود.

اگر شیب تئاتر به گونه ای باشد که در پشت صندلی ها یک دیوار کوتاه ایجاد کند ، اتصال آنها به این دیوار مجاز است.

صندلی ها باید بازو داشته باشند. وقتی به صورت عمودی قرار می گیرند نباید از کف صندلی دور شوند. اگر شیب راهرو به حدی باشد که ارتفاع عقب صندلی ها در مقایسه با کف راهرو ردیف عقب کمتر از 60 سانتی متر است ، باید شیب (حداقل 60 سانتی متر ارتفاع) در پشت صندلی ها نصب شود.

مواد استفاده شده در صندلی ها باید مقاوم ، قابل شستشو و غیر قابل اشتعال باشد.

از نظر صوتی ، جذب صدا نباید به حضور یا عدم وجود تماشاگران بستگی داشته باشد. صندلی های نشیمن تئاتر کودکان از قوانین کلی در مورد صندلی ها پیروی می کنند. صندلی های تئاتر در فضای باز (فضای باز) باید در برابر عناصر جوی مقاوم باشند.

بهتر است که ، کف و پشت صندلی ها در تئاترهای فضای باز قابل جابجایی باشند.

در سینماهایی که ممکن است برای جشنواره استفاده شود ، تعدادی صندلی در یک قسمت جداگانه باید به دستگیره هایی برای نوشتن ، نور متمرکز بر روی آن و هدفون برای شنیدن زبان های مختلف در فیلم های گفتاری مجهز شوند.

همه صندلی های تئاتر باید شماره گذاری شوند.

راهروها:

چیدمان راهروها باید با توجه به ورودی و خروجی راهرو و همچنین عبور آسان مخاطبان از سالن انجام شود. فاصله راهروها از یکدیگر با توجه به حداکثر تعداد صندلی های یک ردیف و حداکثر تعداد ردیف های بین دو راهرو تعیین می شود.

چیدمان راهرو بهتر است به گونه ای باشد که حداقل کمترین سطح را از سطوح اشغال کند که از طریق آنها دید مناسب روی صفحه امکان پذیر باشد.

راهروهای تئاتر ممکن است انتهای بسته نداشته باشند و باید به یک درب خروجی یا یک فضای باز مقابل سالن یا یک راهرو دیگر ختم شوند.

راهروهای تئاتر می توانند به راهروهای باریک در امتداد دیوارها ختم شوند. اگر به دلیل شیب کف ، یک دست انداز در پشت صندلی ها در نظر گرفته شود ، فاصله لازم برای عبور از ردیف ها فاصله بین دست انداز و لبه صندلی است ،

این فاصله بین دو خط عمودی از لبه های رسم اندازه گیری می شود به دست انداز در راهروها بین ردیف صندلی های تئاتر نباید اختلاف قد وجود داشته باشد. در تقاطع راهروها بین ردیف صندلی ها و راهروهای تئاتر هیچ قدمی نباید طی شود.

عرض راهرو های سالن نمایش به تعداد جمعیتی که از آنجا رفت و آمد دارد بستگی دارد عرض راهرو ها حداقل دو متر باشد.

حداکثر شیب در راهرو های سالن نمایش هشت درصد می‌باشد اگر شیب در راهرو ها زیاد باشد باید از راهرو ها استفاده شود.

پله های اصول طراحی سینما باید با نورپردازی روشن شود.

در راهرو ها باید از مصالحی که غیر قابل اشتغال است استفاده شود و مصالح لغزندگی نداشته باشد.

صندلی های معلولین:

در تئاترهایی که برای معلولین روی صندلی های چرخدار استفاده می شوند، صندلی های چرخدار باید به گونه ای قرار بگیرند که راهرو بین ردیف صندلی ها را مسدود نکند. در تئاترهایی که برای معلولین دارای ویلچر استفاده می شوند ، مکان صندلی های چرخدار باید نزدیکترین مکان به ورودی تئاتر باشد تا امکان معلولین از ورودی تئاتر فراهم شود.

در تئاترهایی که برای معلولین روی صندلی چرخدار استفاده می شوند ، نباید در مسیر رسیدن به صندلی های چرخدار پله ای وجود داشته باشد. حداقل سطح استقرار صندلی چرخدار در تئاتر 160 * 80 سانتی متر است.

این مکان باید کاملاً افقی باشد.

 

– ورودی ها و خروجی ها:

ورودی های تئاتر باید از ورودی های آن جدا شود. بهتر است ورودی های تئاتر کاملاً در تماشای تماشاگران تئاتر باشد. این نقطه از نظر موقعیت مکانی و همچنین طراحی نمای این ورودی ها تأثیرگذار است. عرض درهای ورودی باید حداقل نیمی از مجموع درهای خروجی مورد نیاز تئاتر باشد.

ورودی تئاتر باید به گونه ای طراحی شود که در مواقع اضطراری بتواند به عنوان درب خروج عمل کند. برای کار با این ویژگی ، درب ها باید از همان درهای خروجی برخوردار باشند. ورودی تئاتر باید به گونه ای طراحی شود که از نور و صدا به تئاتر جلوگیری کند.

تعداد درب های خروجی تئاتر با توجه به حداقل و حداکثر ابعاد درب ها تعیین می شود. فقط وقتی همه خصوصیات زیر در سالن نمایش داده می شود ، فقط یک درب خروجی برای راهرو مجاز است: در اصول طراحی سینما رعایت شود.

الف- ظرفیت سالن بیش از 100 نفر نباشد. ب- محل خروج بدون پله به فضای خارج متصل است. ج- فاصله دورترین صندلی از درب خروج از 7.5 متر بیشتر نباشد. د- دیوارها و سقف و مواد پرده غیر قابل اشتعال هستند. ه- سالن یک صحنه قابل استفاده برای تئاتر ندارد.

اگر یک سالن فیلم دارای حداقل تعداد درب خروجی مورد نیاز یعنی دو در باشد ، هیچ یک از آنها نباید کمتر از نصف حداقل محاسبه شده بر اساس ظرفیت باشد.

اگر 3 در یا بیشتر باشد ، با مسدود کردن هر یک از این مسیرها (احتمال آتش سوزی) عرض مجموع مسیرهای باقیمانده هرگز از نصف حداقل محاسبه شده کمتر نخواهد بود. عرض درب خروجی هرگز نباید از حداقل عرض محاسبه شده راهرویی که به آن منتهی می شود کوچکتر باشد.

پرده نمایش 

نوع پرده سینما به ابعاد سالن و قدرت پروژکتور و بهره روشنایی پرده و میزان روشنایی مطلوب پرده بستگی دارد.

پرده نمایش بهتر است انحنا داشته باشد بخصوص در سالن‌ های عریض این انحنا ی کمانی از دایره به مرکز لنز پروژکتور و به طول

فاصله لنز پروژکتور از مرکز پرده می‌باشد.

اسکلت نصب پرده نمایش باید بزرگتر از پرده باشد تا نصب پرده آسان‌ تر شود.

اسکلت از دیوار پشت پرده باید به اندازه‌ ای فاصله داشته باشد تا بتوان بلندگو ها را در پشت آن نصب کرد.

 

بوفه و رستوران بوفه و رستوران فضاهای غیر ضروری هستند و به صلاحدید سازنده در نظر گرفته می شوند و در صورت ساخت باید دارای شرایط زیر باشند:

در هر اصول طراحی سینما ساخت بوفه و رستوران مجاز است. بوفه غذاهای سرد ، و نوشیدنی های سرد و گرم را ارائه می دهد ، و رستوران انواع غذاهای گرم (یا غذاهای سرد و گرم) را ارائه می دهد.

فروش موادی که خوردن آنها در سینما ممنوع است ، در بوفه ، رستوران و هر مکان دیگر سینما ممنوع است. در رستوران ، غذا باید به صورت نشسته صرف شود ، بنابراین رستوران باید به میز و صندلی مجهز باشد.

 

اداری :

منطقه عملکردی در هر سینما فضای لازم برای انجام کارهای اداری وجود دارد. این فضاها می تواند شامل اتاق مدیر ، اتاق کارمندان ، خدمات بهداشتی ، اتاق رختکن ، نمازخانه ، بایگانی ، اتاق بازیگران باشد (اگر سینما بخواهد برای مدت محدودی به عنوان تئاتر درام بازی کند).

 

خدمات:

سرویس بهداشتی:

در هر سینما باید سرویس های توالت فرنگی برای تماشاگران فراهم شود.

بخشهایی از این خدمات برای آقایان و برخی دیگر از قسمتها برای خانمها خواهد بود. در سینماهای دارای چند سالن نمایش تعداد سرویس بهداشتی بر اساس جمعیتی است که برای سرسرای سینما در نظر گرفته شده است.

این توالت فرنگی اضافی برای تئاترهای کوچک که بر اساس محاسبه فقط یک سرویس بهداشتی برای مردان و دیگری یک  سرویس بهداشتی برای زنان مورد نیاز است.

بنابراین تعداد کل  سرویس بهداشتیسینما هرگز از 4 عدد کمتر نیست. تعداد دستشویی برای استفاده تماشاگران برابر است با تعداد سرویس بهداشتی هر بخش.

در سینماهایی که برای معلولان دارای ویلچر استفاده می شود ، خدمات بهداشتی ویژه دیگری از جمله سرویس بهداشتی و سینک ضروری است. این سرویس باید مستقل از سرویس های عمومی مخاطبان باشد و افراد معلول دارای صندلی چرخدار در دسترس باشند.

 

سالن انتظار سینما:

طبق استانداردها طراحی سینما حداقل میزان سطح اشتغال سالن انتظار سینما به ازای هر نفر سی و پنج مترمی باشد.

حداقل سرانه سالنهای سینما پنج متر می‌باشد.

تعداد صندلی های سالن به ازای هر صد نفر ده صندلی است.

حداکثر شیب راهرو ورودی هشت درصد میباشد و عرض آن حداقل دو متر می باشد.

حداقل عرض ورودی سالن انتظار به ازای هر صد نفر پنجاه و شش سانتی‌متر می‌باشد.

بوفه سینما نیز در سالن انتظار طراحی می شود.

 

ورودی سینما:

ورودی سینما در هر سینما باید یک ورودی به مخاطبان اختصاص یابد. کارکنان سینما می توانند از این ورودی استفاده کنند ، اما برای انتقال تجهیزات و مواد مورد استفاده در بوفه ها و رستوران ها ، حمل و نقل ضایعات و مواردی از این دست باید راه دیگری جدا از ورود مخاطبان وجود داشته باشد.

 

فضاهای ارتباطی:

فضاهای ارتباطی از درهای تئاتر خارج می شوند یا مستقیماً به فضای خارج باز می شوند یا به مسیرهای خروج ایمن مستقل (بدون تداخل در مناطق دیگر). تئاترها یا بالکن هایی با جمعیت کمتر از 100 نفر می توانند مسیر خروجی داشته باشند به شرطی که طبق مفاد این دستورالعمل مجاز به داشتن درب خروجی تئاتر باشد.

 

اسانسور:

تعبیه آسانسور در سینما برای استفاده مخاطبان مجاز نیست ، اما تعبیه و استفاده از آن برای امور اداری ، حمل بار و تجهیزات سینما مجاز است.

گیشه :

بلیط گیشه در هر فیلم حداقل یک مکان برای فروش بلیط باید وجود داشته باشد (باکس آفیس). اگر سینما از ظرفیت بالایی ، بالکن یا سالن های مختلف زیادی برخوردار باشد ، گیشه های متعدد پیشنهاد می شود.

 

اتاق پروژکتور:

اتاق پروژکتور و لوازم جانبی آن هر سینما باید یک فضای بسته داشته باشد تا تجهیزات بازی و صداگذاری را ایجاد کند. این فضا باید حداقل برای 2 پروژکتور (ترجیحاً سه پروژکتور) طراحی شوداندازه هرکدام ۱۰۰×۶۰ سانتی‌متر میباشد.

تقویت کننده های صدا و جداول وارونگی و بازبینی کننده فیلم در اتاق پروژکتور قرار می گیرند.

 

درب اظطراری :

درب های اضطراری سینما باید به طرف بیرون باز شود و غیر قابل اشتعال باشد و فقط به وسیله یک دستگیره فشاری از داخل مسدود

شوند.

پارکینگ:

پارکینگ هر سینما برای قرار دادن اتومبیل ، دوچرخه و موتورسیکلت مخاطبان باید پارکینگ داشته باشد.

تاسیس سینما زمانی امکان دارد که پارکینگ در نظر گرفته شود.

پارکینگ سینما را می توان در یکی از مکانهای زیر تنظیم کرد: الف- بخشی از زمین سینما ب- داخل ساختمان سینما (در طبقه همکف و زیرزمین) ج- زمینهای نزدیک سینما .ساختمانهای مستقل چند طبقه پارکینگ (تحت مالکیت یا اجاره) نزدیک سینما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *